Co sprawia, że rowery gravelowe są wyjątkowe?Segment szosowych rowerów szutrowych przeżywa w ostatnich latach rozkwit; coraz więcej entuzjastów kolarstwa szosowego porzuca utwardzone drogi na rzecz szutrowych ścieżek jako podstawowego środowiska jazdy. Rowery szutrowe oferują to, co najlepsze z obu światów - są równie szybkie i wydajne na gładkich ścieżkach, jak i na utwardzonych drogach. Dzięki temu zyskują coraz większą popularność wśród miłośników enduro, którzy mogą jeździć na nich przez cały rok, bez względu na warunki. Obecnie na rynku dostępnych jest tak wiele różnych typów rowerów, że trudno jest określić, czego dokładnie potrzebujesz. Nawet dla doświadczonych kolarzy wiedza o tym, jakich cech oczekują od swojego kolejnego roweru, jest niezbędna do znalezienia idealnego odpowiednika. Istnieje jednak kilka kluczowych czynników, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie nowego roweru gravelowego.

Wybór materiału

Pierwszym krokiem podczas poszukiwania roweru gravelowego jest decyzja, jakie materiały chcesz na nim zobaczyć. Włókno węglowe, stal i aluminium to najczęściej stosowane obecnie materiały na ramy, a rowery hybrydowe mogą mieć również kombinację tych materiałów.

  • Włókno węglowe - Jest to jeden z najczęstszych materiałów w wysokiej klasy rowerach szosowych i jest również popularny w rowerach do jazdy na czas i triathlonu ze względu na jego lekką konstrukcję. Z tego powodu może być droższe niż inne materiały na ramy, ale lekka rama zwiększy wydajność pedałowania podczas dłuższych przejażdżek.

  • Stal - Ten materiał jest używany w większości rowerów z pełnym zawieszeniem i modeli hybrydowych ze względu na jego trwałość, wytrzymałość i zdolność do wytrzymania nacisku większych opon. Jeśli jeździsz po szutrowych ścieżkach, skorzystasz również z jego zdolności do pochłaniania drgań z drogi, co może pomóc zminimalizować zmęczenie rowerzysty.

  • Aluminium - To popularny materiał na ramy, który można znaleźć w wielu modelach. Jest często lżejszy od stali, ale równie wytrzymały, co czyni go idealnym wyborem do długodystansowych przejażdżek. Jest również tańsze niż włókno węglowe, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla rowerzystów z ograniczonym budżetem.

Konstrukcja ramy

  • Konstrukcja ramy Twojego roweru ma zasadniczy wpływ na jego ogólne osiągi, dlatego warto poświęcić trochę czasu, aby upewnić się, że jest ona odpowiednio dobrana do Twoich potrzeb. Istnieją trzy popularne konstrukcje ram dla rowerów gravelowych:

  • Sztywna - Ten typ ramy nie posiada zawieszenia, dzięki czemu jest lżejszy i często tańszy niż inne konstrukcje. Nie pochłania jednak drgań z drogi, co może sprawić, że długie przejażdżki będą niekomfortowe dla rowerzysty.

  • Touring/hybrid/adventure - W tej konstrukcji zastosowano połączenie materiałów, dzięki czemu może ona przenosić większe obciążenia, a jednocześnie pochłania drgania z drogi. Jest to najczęściej spotykana konstrukcja w rowerach gravelowych i może zaoferować doskonałe połączenie trwałości i komfortu.

  • W pełni amortyzowana - Ta konstrukcja jest stosowana w modelach z wyższej półki, które są przeznaczone do jazdy w terenie. Ma kilka zalet w porównaniu z innymi konstrukcjami ram, w tym większy komfort i lepsze prowadzenie w trudnym terenie.

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe stały się standardem w większości modeli szosowych i szutrowych, a większość marek stosuje obecnie ten system zamiast tradycyjnych hamulców z zaciskami. System hamulców tarczowych ma kilka zalet w porównaniu z zaciskami, w tym lepszą wydajność na mokrej nawierzchni i lepsze odprowadzanie ciepła. Oznacza to, że może wytrzymać dłuższe przejażdżki i duże obciążenia. Ten system hamulcowy również ewoluował w ciągu ostatnich kilku lat, a obecnie dostępne są bardziej zaawansowane modele. Hydrauliczne hamulce tarczowe zapewniają lepszą siłę hamowania i kontrolę, co czyni je idealnym wyborem na dłuższe przejażdżki. Tymczasem bardziej przystępne cenowo modele można wyposażyć w tarcze hydrauliczne. Jeśli jesteś bardziej doświadczonym rowerzystą, hamulce tarczowe pozwalają również na użycie większych kół z wyższym ciśnieniem, co zapewnia większą kontrolę i lepsze prowadzenie podczas jazdy w terenie.

Koła i opony

Wybierając koło do roweru gravel, powinieneś wziąć pod uwagę przede wszystkim jego rozmiar, ponieważ będzie on określał rodzaj terenu, po którym możesz jeździć. Standardowe koła do rowerów szosowych to 700c, podczas gdy szersze koła 29" są najczęściej spotykane w rowerach górskich, hybrydowych i turystycznych. Koła do rowerów szosowych mają mniejszą średnicę niż koła do rowerów górskich, co oznacza, że toczą się szybciej i są lepsze przy pokonywaniu wzniesień. To może sprawić, że będą one lepszym wyborem, jeśli Twoja jazda będzie odbywać się głównie po gładkich szlakach i drogach utwardzonych. Jeśli planujesz jazdę po nierównym terenie, szersze koła zapewnią bardziej stabilną jazdę, co czyni je lepszym wyborem do jazdy w terenie. Są one jednak cięższe i mniej wydajne przy dużych prędkościach, więc nie są tak dobrze przystosowane do jazdy na długich dystansach.

Kierownica i siodełko

Materiał użyty do wykonania kierownicy i siedzenia nie ma kluczowego znaczenia dla wydajności, ale może pomóc w poprawieniu ogólnych wrażeń z jazdy. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku siedzenia, ponieważ jest to coś, na czym będziesz siedział przez długi czas. Najlepszym sposobem, aby zdecydować, które siedzenie jest dla Ciebie jest wypróbować różne modele osobiście i zobaczyć, które z nich pasują do kształtu ciała i stylu jazdy najlepiej. Kierownica również może mieć wpływ na komfort jazdy, dlatego warto wziąć pod uwagę jej konstrukcję przy zakupie roweru. Jeśli planujesz jazdę w terenie, szersza kierownica z większym kątem nachylenia zapewni lepszą kontrolę i stabilność, natomiast cieńsze kierownice ułatwią pokonywanie nierówności terenu.